Szakmai napok, Puskás Akadémia, Felcsút – 2. rész

A felcsúti Szakmai Napokon az edzők megismerkedhettek többek között a gyakorlópálya lehetőségeivel, ahol dr. Mezey György mutatta be, hogyan lehet és kell egyénileg fejleszteni a játékosokat. Az interaktív edzésen, amely igen jó hangulatban telt, az is kiderült, igen apró dolgokra is oda kell figyelnie a trénernek.

A Szakmai Irányító Testület Elnöke zárszóként elmondta: “Azt hiszem igen értékes két nap van mögöttünk, amelyre hihetetlen aktivitás volt jellemző. A sikerességnek azonban, a jó társaság mellett, az is volt a titka, hogy a Puskás Akadémia tökéletes hátteret biztosított nekünk. Köszönet érte!”

Mielőtt ismertetnénk a két kolléga edzésbemutatójának gyakorlati anyagát, felhívjuk olvasóink figyelmét, hogy a puskasakademia website nagyon érdekes cikket közölt dr. Mezey Györggyel, a Puskás Akadémia Szakmai Irányító Testületének elnökével. Ebből idézünk:

– Mik az eddigi tapasztalatok? Lehet-e elvárás a csapatainkkal szemben az élmezőny, akár az első hely megszerzése?

– Egyik csapatnál sem elvárás az első hely! Van egy szakmai feladat, amit teljesíteni kell, és ennek következménye lesz a jó eredmény. Más kérdés, vezetői szinten várjuk, hogy a szakmai erőfeszítéseink eredményekkel párosuljanak. A sikert nem lehet célul kitűzni! A siker csak mellékterméke valaminek. Aki sikert tűz ki, az legtöbbször kudarcot vall. Korosztályos játékosokat folyton az elsőséggel izgatni – ennél nagyobb szakmai baklövést még nem is hallottam. Feladatokat kell értelmesen megoldani, végrehajtani és annak következménye lehet a siker.

– Azért örülnénk, ha a mi csapataink minél jobb pozícióban végeznének!

– Nálam ez mellékes kérdés! Ha sikeresek vagyunk, nyilván örülök, de az a lényeg, hogy az Akadémiáról kikerülő játékosok árasszák el a magyar futballt, és legyenek kiemelkedő futballistáink. Az akadémiai rendszernek ez az elsődleges célja. Természetesen követjük az eredményeket, de ezzel csínján kell bánni! Nem lehet lemérni a szakmai működés hatékonyságát pusztán az év végi bajnoki helyezés alapján!
Növendékeink az ország legszebb akadémiáján készülhetnek. A tanuláson kívül semmi mással nem kell foglalkozniuk, csak a labdarúgással. A szülők, s talán maguk a játékosok is azt akarják, hogy ennek a képzésnek minél hamarabb meglegyen az eredménye!

– Én az eredményt abban fogom először lemérni, ha a „vezérhajóban”, a Videoton első csapatában két-három Akadémiáról kikerülő játékos is állandó csapattag lesz! Ez lesz a siker első számú jele.

– Mikorra lát esélyt arra, hogy a fiatalok tényleg első osztályú futballisták lesznek?

– Folyamatosan jönnek fel a játékosok. Az első korosztályunk, az 1990-ben születettek, még egy „hevenyészetten” összerakott csapat volt. A fiatalabb korosztályok beléptetése szakmailag óriási jelentőségű esemény volt, mert „kiterjesztettük a szárnyainkat” a minél fiatalabb korosztályok fölé. Nem kapkodva, hanem értelmes szakmai munka alapján. Így egyre precízebb a gépezet, hiszen az alsóbb korosztályokban már minőségi szinteket tudunk produkálni, komoly edzésmunkával magasabb színvonalra tudjuk hozni a játékosokat, mintha menet közben válogatnánk ki egy-két gyereket. Nagyon komoly munkáról van szó! Ifjabb Tajti József menedzseli a programot, és remek eredményeink vannak. Rengeteg tehetséges játékos gyülekezik a „sátortető” alatt.

– Lesz olyan szakmai változás, újítás, amit a tavaszi szezonban láthatunk? Várhatunk-e olyan meglepetést, amit a Szakmai Irányító Testület elnöke már tud, de mi csak tavasszal vesszük majd észre?

– Folyamatos a változás, mert minőségi munka folyik nálunk. Úgy gondolom, hogy lesz olyan akadémista játékos, aki bemutatkozhat a tavasszal az NB I-ben! Ha a jövőben három-négy akadémista játékost be tudunk építeni a Videoton keretébe, és a leginkább rátermetteket a kezdő csapatban látjuk, az óriási siker lesz!

– Javában zajlik különleges tesztcsarnokunkban a csapataink fizikai, technikai, orvosi felmérése. Az adatokból mire következtethetünk?

– Lehet látni a fejlődési dinamikát, és határozottan állítom, hogy a korosztályok szintjén egyre inkább minőségi adatokat produkálnak a játékosok. Évről évre – az U15-től egészen az U19-ig – jobban teljesítenek a fiatalok. A mostani U17-es korosztály jobb eredményeket produkál, mint a két évvel ez előtti U17-es. Ez a szakmai munkát és a kiválasztást dicséri. Felkészültebb, komolyabb játékosok kerülnek az Akadémiára, illetve egyre jobban dolgoznak az itt lévők.Már csak azért is, mert az összes partneregyesületünk szakmai vezetője, edzője találkozott Felcsúton.

– Miért pont decemberben és miért pont 2009 telén jött el a pillanat, hogy legyen szakmai továbbképzés?

– Ennek nagyon egyszerű oka van: ekkor volt időnk. Az edzők, vezetők szinte egész évben dolgoznak. Nyáron a szabadidejükben „szanaszét” vannak, karácsony előtt, az őszi szezon végén érnek rá leginkább. A nyári szünetben nehéz lett volna megszervezni egy ilyen jellegű továbbképzést. A rendkívül sűrű versenyprogram közepette az őszi szezon végére tudtuk beilleszteni a szakmai napokat.

Lesz folytatása?

– Szeretnénk rendszeresíteni, hogy minden decemberben találkozzunk a partnercsapataink edzőivel. Az Akadémián dolgozó kollégáknak rendszeresen tartunk „továbbképzést”: minden kedden reggel fél nyolctól megbeszélésen veszünk részt. A Puskás Akadémia Szakmai Napok más. Úgy gondolom, szükség van arra, hogy egy évben egyszer összefoglaljuk a szakmai tapasztalatokat. A tavalyi, az első továbbképzés remekül sikerült. Kitűnő kollégákkal találkoztam.

A jelenlévő edzők közül a Puskás Akadémiával szerződésben lévő egyik budapesti utánpótlás egyesület szakmai vezetőjének gondolatait idézzük: “A kétnapos színvonalas program során az előadások sok ismert és kevéssé ismert dologra irányították rá a figyelmet. A programpontok közti és esti beszélgetések nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a partneregyesületek jobban megismerjék egymást. Az egyesületünk nevében köszönjük a kétnapos vendéglátást és azt, hogy az akadémia remek körülményeket teremtett a szakmai napokra.” Czuk Henrik még elmondta “Úgy gondolom, a jó irányt választottuk azzal, hogy az ország legerősebb akadémiájának lettünk a partneregyesülete. Az, hogy az U12-es csapatunkból hányan fognak itt játszani, a fiúkon és rajtunk – edzőkön – is múlik, de abban biztos vagyok, hogy 4-5 fiú egészen biztosan tagja lesz a felcsúti közösségnek.”

Edzésbemutató, amelyet Mózner János és Vincze István tartott.
Témája: a labdaszerzés utáni előre játék és a befejezés.

Játékosok: 16 + 2 kapus
Eszközök:

* 18 labda
* 8 sárga trikó
* 2 mozgatható kapu
* bóják

Bemelegítés:

* Atlétikus mozgások, félpályán keresztbe
* Gimnasztika
* Mozgás koordinációs gyakorlatok
* Nyújtás
* Labdás technikai skálázás párosával
* Nyújtás

Alap koordináció:

* labdás koordináció, szélekre, kényszerítő átadással befejezve
* labdás koordináció, harmadik játékos megjátszásával befejezve

A gyakorlat mindkét írányba és mind a két oldalra megy.

Alkalmazott koordináció, szélekről támadás befejezések

* Kényszerítő átadással befejezés szélről (sárga körrel jelölve)
* Harmadik játékos megjátszása utáni befejezés mélységi befutással (piros körrel jelölve)

Kis játék 8:6 ellen

Labdabirtoklás:

Visszamozgó ékjátékos helyére beindulások „jégkorong” szabállyal.
Széleken az alkalmazott koordinációkban begyakoroltak alkalmazása a két „szervező” támadó középpályással.

Ellenfél labdabirtoklása:

Szélek lezárása a középpályások segítségével.

Mérkőzés: játék 8-8 ellen

* Csapat 4-2-2-es felállásban (piros körrel jelölve)
* Csapat 3-2-3-as felállásban (sárga körrel jelölve)

Az eddig gyakoroltak alkalmazása mérkőzésszerű körülmények között.

* Labdabirtoklás:
o Szervezők játékba hozatala
o Széleken 2-1-es játékhelyzetek
o Mélységi befutások

* Ellenfél labdabirtoklása:
o Szélek lezárása, tolódások

Forrás: www.footballtop21.com